På tur ved søerne i Norditalien

Byen Limone ved Gardasøen
Byen Limone er én af de smukke byer, du kan besøge ved Gardasøens bred

De norditalienske søer er et besøg værd uanset årstid, for deres skønhed er betagende på alle tidspunkter af året. Men hvilken sø skal du vælge, når ferien skal planlægges? Og kan du overhovedet træffe et valg mellem disse naturskønne perler, der alle har så meget at byde på? Vores salgsleder og kontrahent, Allan, har været på en sø-rundtur, der tog udgangspunkt i den sydlige del af Gardasøen, og som tog sin afslutning ved Luganosøen. Her er de væsentligste erfaringer, han gjorde sig på rejsen.

Ved vejs ende … og rejsens start

Jeg starter min beretning, der hvor jeg slutter min rejse, nemlig i Porlezza ved Luganosøens nordøstlige bred. Jeg har tilbagelagt nogle hundrede kilometer siden rejsens start i Peschiera del Garda, ved Gardasøens sydøstlige bred. Her sidder jeg en klar septembermorgen og gør status over de 3 dage, jeg har tilbragt ved henholdsvis Gardasøen, Ledrosøen, Iseosøen, Comosøen og nu Luganosøen. Sikke en tur, og sikke en forskellighed i naturscenarier og stemningen, jeg har været vidne til undervejs.

Småbyer og voldsom natur ved Gardasøens vestlige bred

Starten gik ved Gardasøen og dens livlige byer og bjergrige natur. Fra Peschiera i syd og op til Tignale og Tremosine i nord har jeg i syd oplevet dejlige, levende byer som Peschiera og Desenzano del Garda med den sidstnævntes smukke og stemningsfulde centrum og gamle havnepromenade.

Gardasøen
Gardasøen kan besøges hele året rundt

På søens vestlige bred, hvor min rute gik, fandt jeg en fin blanding af fredelige, elegante småbyer som Saló, Gardone Riviera og den umådeligt hyggelige Gargnano og så en voldsom og smuk natur, der specielt i området omkring Tignale og Tremosine i den grad indbyder til aktiv ferie med cykelture og trekking på programmet. Her er der bjergtagende udsigter, stejle skrænter og udsigtspunkter, der helt tager pusten fra en.

Aktiv ferie ved Ledrosøen

Turen til Ledrosøen fra Gardasøens nordlige spids Riva del Garda var overraskende kort. Efter ca. 20 minutter ankom jeg til den lille by Molina di Ledro ved søens sydøstlige bred. Byen ligger lidt oppe i højderne og spreder sig ned mod søen. Jeg var overrasket over, hvor lidt bebyggelse der fandtes ved selve søen, både i Molina di Ledro, og faktisk hele vejen rundt om søen. Og jeg var overvældet af den ro, jeg fandt ved Ledrosøen modsat Gardasøens til tider hektiske liv. Søen var ikke så stor, som jeg forventede. Den forekom meget overskuelig, og naturen smuk og rolig. Jeg fandt ikke samme dramatik i naturen, som jeg fandt ved Gardasøens nordvestlige bred.

Ledrosøen
Ledrosøen er ideel til en familieferie eller en vandreferie med dens ro og overskuelighed

Skønt var der, og jeg tænkte, at her kunne man med fordel holde en fredelig familieferie, tage på vandreture og nyde søens klare vand og så tage en dagstur til den nærliggende og mere tæt befolkede Gardasø.

Se alle vores ferieboliger ved Ledrosøen her

Hyggelig og stemningsfuld Iseosø

Dagen efter gik turen videre til den lille, overraskende intime og hyggelige Iseosø. Vejen (ca. 125 km) dertil fra Ledrosøen var bjergtagende, bl.a. kom jeg forbi Idrosøen, som var endnu en naturperle blandt imponerende, bjergrig natur. Jeg ankom til Paratico ved Iseosøens sydvestlige bred sen formiddag. Paratico oplevedes, ligesom søsterbyen Sarnico (som kan nås til fods på få minutter via en lille bro) lille, charmerende og meget livlig i sammenligning med Ledrosøens ro.

Iseosøen
Udsigten over Iseosøen fra de omkringliggende bjerge er fantastisk…

Hyggelig søpromenade, sødt historisk centrum og venlig, imødekommende atmosfære.

Se alle vores ferieboliger ved Iseosøen

Comosøen – naturskønhed og eksklusivitet

Efter frokost i solen på søpromenaden i Paratico gik turen videre til Comosøen og den lille by Sorico ved den nordligste del af søen. Vejen gik gennem vindistriktet Franciacorta, forbi Bergamo og op langs Comosøens østlige bred. Overnatning i en dejlig lejlighed i Sorico, meget tæt på byens udmærkede søstrand. Dagen efter, stadig i selskab med en strålende efterårssol, gik turen til den hyggelige, lille Gravedona med en charmerende søpromenade og hyggeligt historisk centrum. Den tidlige eftermiddag blev tilbragt i smukke Varenna ved søens østlige bred.

Comosøen
Comosøen og dens smukke omgivelser

Fra Varenna – lille og fredfyldt – nød jeg den helt fortryllende udsigt over Comosøen og dens fantastisk smukke omgivelser. Jeg nåede et højt udsigtspunkt lidt øst for bycentrum, hvor det syn, der mødte mig, var så overvældende og bjergtagende, at jeg tænkte det måtte være en af Italiens allersmukkeste udsigter. Det blå vand, de enorme bjerge, småbyerne langs søbredden. Det var eventyrligt. Derefter af sted med den lille bilfærge fra Varennas havn, og på under 15 minutter, var jeg i den mondæne, verdenskendte perle Bellagio, som er spækket med eksklusive butikker, indbydende restauranter og caféer, og mange turister. Man forstår godt hvorfor turisterne valfarter dertil. Der er umådelig smukt og hyggeligt, og byen emmer af eksklusivitet.

Se alle vores ferieboliger ved Comosøen her

Luganosøen – fredfyldt natur

Dagen efter gik turen til Porlezza ved Luganosøen. Byen er lille og stemningsfuld, og den ligger blot 10 km fra Comosøens mondæne småbyer og få km fra den schweiziske grænse.

Luganosøen
Luganosøen er intim og hyggelig og egner sig ligesom Ledrosøen til en fredelig familieferie

Her sidder jeg så nu og kigger ud over den fredfylde sø, den lille indbydende strand og det bjergrige landskab, og funderer over, hvor umådeligt smukke og forskelligartede de norditalienske søer, jeg under denne tur har stiftet bekendtskab med er.

Se alle vores ferieboliger ved Luganosøen her

Her er virkelig noget for enhver smag, og trods søernes forskelligartethed har jeg ved dem alle fundet en stemning og en charme, der har appelleret til mig, og jeg har lyst til at vende tilbage til dem alle en dag.

Har du spørgsmål angående en ferie ved de norditalienske søer?

- så ring til os på 33151313 eller skriv til os ved at trykke her
Tags fra artiklen
, ,
Skrevet af
Mere fra Marie B.

Champing – tilladt at snorke i kirken

Har du også normalt svært ved at holde øjnene åbne under gudstjenester?...