Italiensk bilkultur efter alle kunstens regler

Bliv klogere på italiensk bilkultur, inden du tager på bilferie i Italien
Bliv klogere på italiensk bilkultur, inden du tager på bilferie i Italien

Det er vist vidt og bredt kendt, at italienerne kører anderledes bil end os nordiske bilister. I manges øjne kører italienerne forholdsvis hasarderet og som en brækket arm, mens andre mener, at de generelt er meget dygtige bilister. Jeg vil i det følgende se nærmere på nogle spøjse karakteristika, der kan gøre dig klogere på dette varmblodede folkefærds færden i trafikken, inden du tager på en bilferie i støvlelandet.

Læs om en kør-selv-ferie i Italien her eller søg lejebiler i Italien her.

Hvis du har besøgt en hvilken som helst by i Italien (bortset fra Venedig), har du sikkert bemærket den høje koncentration af biler som forårsager kaotiske tilstande på gaderne og i parkeringshusene. Der findes en oplagt forklaring på disse kaotiske tilstande. Italienerne har nemlig europarekorden i koncentration af biler: 58 køretøjer per 100 indbyggere. Og til trods for, at der i 2007 blev indført nye bonusordninger ved skrotning af gamle biler – kontant udbetaling ved skrotningen af to gamle biler mod køb af en ny – er antallet steget: 200.000 flere biler er blevet parkeret i garager, på gader og på landet, siden ordningen trådte i kraft.

Som forsøg på at mindske det trafikale kaos og samtidig skabe et bedre miljø og bedre forhold for fodgængere har man i de større byer indført de såkaldte miljøzoner. Tiltaget betyder, at kun beboere og folk med særlig tilladelse må færdes i zonerne i bil. Miljøzonerne er markerede med skilte, der er firkantede og hvide og som bærer teksten “Zona Traffico Limitato – ZTL” og en rød cirkel. Indkørselsforbuddet er sat op ved zonens begyndelse og ved byens indfaldsveje, hvor afstanden til zonen er angivet. Forbuddet er som regel tidsbestemt og gælder ofte i tidsrummet fra 8:00 til 18:00, men kan variere fra by til by. For turister er miljøzonernes eksistens smart at kende til, da statskassen tjener en del euro på at affotografere intetanende turisters nummerplade og efterfølgende sende dem en hilsen i form af en bøde.

Italiensk trafikkaos
Som forsøg på at mindske det trafikale kaos og samtidig skabe et bedre miljø og bedre forhold for fodgængere har man i de større byer indført de såkaldte miljøzoner

Fra officielle regler til de mere uofficielle af slagsen… I Italien findes der nemlig flere uskrevne, trafikale regler, som de fleste italienere kender, men som man som udenforstående umiddelbart ikke har en chance for at kende til. Her kommer nogle brugbare tips til den kommende tur til Italien:

Rundkørsler er ikke bare rundkørsler. Nogle steder i Italien er der stadig højre vigepligt i rundkørsler, hvilket til tider forårsager “forstoppelse”. Hold derfor altid øje med skiltene, inden du kører ind i en rundkørsel.

Blinkende lysreguleringer. Har du nogensinde bemærket, at lysreguleringerne til tider er ude af funktion og blot blinker orange? Dette fænomen støder man ofte på, særligt om aftenen og om natten. Dette gøres bevidst, når der ikke er så meget trafik, og lægger op til , at bilisterne indbyrdes finder ud af at holde tilbage for hinanden.

Parkeringsforvirring? I Italien kan du støde på parkeringsbåse i flere forskellige farver; jeg vil her løfte sløret for, hvad farverne oftest indikerer (ingen regler uden undtagelser, så hold altid øje med skiltning!): Den hvide farve indikerer, at man kan parkere gratis. Den gule farve indikerer, at kun folk med særlig tilladelse må benytte disse pladser, mens den blå farve betyder, at man kan parkere her mod betaling.

Bilferie i Italien
Hvis du lejer en bil i Italien eller kører i egen bil, har du den optimale grad af frihed på din ferie; men det er godt forinden at kende lidt til italiensk trafik – og bilkultur

Et hav af havariblink. Hvem har i Italien ikke tit set en bil parkeret et sted, hvor man aldrig selv ville efterlade en bil? Ofte er havariblinket slået til, så man fristes til at tro, at bilen er gået i stå. Dette er dog i de færreste tilfælde næppe årsagen til parkeringen. For italienerne indikerer en “malplaceret” bil med havariblinket tændt, at bilens ejer lige har et vigtigt ærinde i nærheden (indtag af en kop kaffe eller noget tilsvarende livsvigtigt), men er tilbage om et øjeblik.

Det store P i bagruden. Hvad betyder det store P i bagruden på mange italienske biler? En særlig parkeringstilladelse? Nej, det store P betyder, at føreren af bilen ikke har kørekort, men er ledsaget af en person med kørekort. Det er derfor anbefalelsesværdigt at holde lidt afstand!

Lysregulering midt på åben vej: I Italien møder man somme tider en lysregulering midt på en vej, hvor der ikke er vejkryds. Disse kvalificerede alternativer til vejbump viser rødt, når man kører mere end den tilladte hastighed.

Der findes naturligvis mange flere uskrevne, trafikale regler, der ligesom Italiens landskab, køkken og sprog varierer fra region til region. En tommelfingerregel er dog, at jo længere sydpå man kommer, jo mere er de røde lys orange, og jo mere tages der lettere på de officielle regler. Et afsluttende godt råd, der gælder i hele landet, er at kigge sig godt for i trafikken og altid se sig for en ekstra gang ved grøn mand. God køretur!

Vil du vide mere om italiensk bilkultur?

Så læs min kollega Linos spændende artikel om italienerne og deres lidenskab for biler og andre køretøjer her eller min kollega Allans artikel om, hvordan du finder rundt i den italienske trafik her.

Skrevet af
Mere af Marie B.

Rom og Firenze med mere plads!

Italienske storbyer kan ofte være en noget kaotisk oplevelse, hvis trafikken er...
Læs mere

2 Comments

  • Hej ! En lille kommentar. Jeg har gennem de sidste ca 30 år kørt meget i Italien.( og DK) Efter min mening er det meget lettere at køre i IT end DK. Italienske bilister er meget opmærksomme,kører mindre hidsigt end danske bilister,holder ikke på deres ret og hastigheden er slet ikke så høj som man skulle tro.
    Selvfølgelig er der “tosser” (som alle steder )men som sagt, det glæder mig hver gang jeg besøger Italien, at det er så ligetil at køre der.

    • Kære Hans.

      Mange tak, fordi du her gav dine erfaringer og synspunkter omkring bilkulturen i Italien videre til os og andre af vores læsere.

      Hav en god dag. Mange hilsner Marie.

Skriv et svar

Din email-adresse vil ikke blive vist. De obligatoriske felter er markerede med *