På barselsorlov i Italien

Barselsesorlov i Italien
Har du tænkt på at holde din barselsorlov i Italien? Marcus og hans familie gjorde det - og har ikke fortrudt det! Her udsigten fra Residence Bricco Toricella, med Alperne i baggrunden

Min kone og jeg havde længe talt om at tilbringe en længere periode i Italien, og da vi fik vores første barn, blev det aktuelt. Camilla skulle være på barsel i et år, og jeg drømte også om at gå på barselsorlov for at få mere kvalitetstid sammen med familien. Theo blev født i begyndelsen af februar, og i god tid begyndte vi at undersøge muligheden for at tilbringe september måned i Italien. September er en dejlig årstid med behagelige temperaturer, gode priser på ferieboliger og ikke mindst en lokalbefolkning i harmoni med sig selv efter en lang sommer. At forlænge den svenske sommer i vindunderlige Italien, samtidig med at hele familien kunne være sammen, var en drøm vi ville gøre til virkelighed.

Som et ekstra krydderi på vores rejse valgte vi for første gang at køre i bil fra Sverige til Italien; et rigtigt eventyr for nye småbørnsforældre. Det var et godt valg, og bilrejsen med Theo gik over al forventning. Med egen bil kunne vi både medbringe lidt ekstra bagage og ting til Theo, og så var der oven i købet plads til at købe lidt godt med hjem. Vi var blevet rådet til at begynde bilrejsen tidligt om morgenen, så det gjorde vi. Vi kom afsted i rigtig god tid og nåede helt ned til Østrig den første dag, hvor vi overnattede på et klassisk og hyggeligt gasthaus.

Barselsorlov i Italien
Godmorgen fra vores gasthaus i Østrig

Min kone og jeg interesserer os meget for italienske vine og italiensk gastronomi, så vi besluttede os for at tilbringe tiden i regionerne Piemonte og Toscana. Eftersom vi skulle være afsted i en længere periode, faldt valget på en ferielejlighed, som gav os mange fordele. Ikke mindst var det en stor fordel, at vi kunne lave vores egen mad, og spise udendørs på terrassen, når det passede Theo. Den ekstra plads man får i en ferielejlighed, skal heller ikke undervurderes, især hvis man sammenligner med et klassisk hotelværelse.

I Piemonte valgte vi at bo i en herlig ferielejlighed på landstedet Residence Bricco Torricella, som ligger udenfor vinbyen Monforte d’Alba, i vindistriktet Langhe.

Dagene på Residence Bricco Torricella begyndte med morgenmad på terrassen
Solnedgang ved poolen på Residence Bricco Torricella
Promenade i vinbyen Barolo
Gåtur i vinbyen Barolo syd for Alba i regionen Piemonte

Med kun fem ferielejligheder var atmosfæren helt særlig, og der var den fred og ro, vi havde brug for. Vi kombinerede afslappende dage ved poolen med spændende udflugter i nærområdet. Blandt andet gyngede vi for første gang med Theo på en legeplads i La Morra, inden vi tog til en vinsmagning og besøgte den seværdige by Alba. Der var således stor variation mellem vores ferie-oplevelser; noget, vi virkelig værdsatte!

Efter Piemonte bevægede vi os til Toscana, hvor vi tilbragte størstedelen af tiden. Her valgte vi at bytte landet ud med en lille toscansk by. Vi ville gerne blive ét med lokalbefolkningen! Valget faldt på ferielejligheden Appartamento La Rocca i den charmerende lille middelalderby Palaia.

Udsigtspunktet ”La Rocca” med panoramavue over Palaia og landskabet
Udsigtspunktet “La Rocca” med panorama-udsigt over Palaia og landskabet

Her fik vi en rummelig og stor lejlighed, som kunne udvides med et ekstra soveværelse, hvilket var helt perfekt, eftersom farmor kom ned og besøgte os nogle dage. I Palaia gik vi virkelig ned i gear, tog på gåture med Theo i barnevognen og kørte rundt i det smukke Toscana og oplevede alt fra Firenze til vindistriktet Chianti.

Da september lakkede mod enden, begyndte vi vores rejse hjemad. På vejen fra Toscana besøgte vi Gardasøen, hvor vi gjorde et stop i byen Bardolino, som dén dag bød på vinfestival og dejligt vejr.

Tur med barnevognen i Bardolino ved Gardasøen

Vi overnattede på et hyggeligt hotel i Dolomitterne helt oppe i Norditalien, inden vi dagen efter fortsatte gennem Østrig og Tyskland hjem til Sverige. En fantastisk rejse og ikke mindst en fremragende måde at tilbringe sin barselsorlov på. Vi kan varmt anbefale andre at gøre det samme, og vi glæder os allerede, til muligheden byder sig igen.

Kunne du selv tænke dig at tage på barselselsorlov eller bare en almindelig ferie i Italien?

Så ring til Marcus  – eller en af vores andre eksperter – på 33151313 og hør om de forskellige muligheder eller skriv til os her.

Tags fra artiklen
Mere fra Louise Laurenius

De bedste mandler kommer fra Sicilien

Køber du en pose mandler i et dansk supermarked, er det sandsynligvis...